LEGENDA AYRTON SENNA

Sklad opuštěných témat, do kterých, nikdo nepřispěl posledních 30 dní
Odpovědět
Uživatelský avatar
branoeso1
Příspěvky: 176
Registrován: 22.3.2012 11:52
PSN ID: branoeso1
Bydliště: Gbely Obrancov mieru304 SK

LEGENDA AYRTON SENNA

Příspěvek od branoeso1 »

Dnes 1. mája 2013 uplynulo presne devatnásť rokov od smrti legendárneho pretekára a trojnásobného majstra sveta Formuly 1, Brazílčana Ayrtona Sennu.



Neďaleko Sao Paola, v meste Santana, sa 21. marca 1960 narodil legendárny pretekár Ayrton Senna. Jeho túžbou už od raného veku bol motošport. Keď mal štyri roky jeho otec mu zostavil motokáru, aby mohol od útleho detstva zveľaďovať svoj talent. V dvanástich rokoch sa rozhodol preložiť svoju školu na vedľajšiu koľaj. Uprednostnil to, čo mal najradšej, bolo to pochopiteľne pretekanie. Ako trinásťročný absolvoval svoje prvé preteky, a už o týždeň neskôr triumfoval prvýkrát.

O štyri roky sa stal juhoamerickým majstrom v motokárach. Prišiel rok 1981 a dvadsaťjedenročný Ayrton sa presťahoval so svojou manželkou Lilian do Anglicka, hlavne kvôli prestupu do tímu Van Diemin, ktorý patril do seriálu Formula Ford 1600. V tom istom roku stihol získať aj titul.

Lilian sa však v Británii necítila dobre a aj problémy s hľadaním sponzora donútili Ayrtona vrátiť sa v októbri 1981 naspäť do Brazílie. Majiteľ tímu Van Diemin, Ralph Firman, videl v Sennovi niečo mimoriadne veľké a nechcel sa ho len tak vzdať, túžil ho mať v tíme späť. Napokon sa mu ho aj podarilo presvedčiť a Ayrton si mohol opäť sadnúť do Firmanovho monopostu.

Spokojnosť Firmana bola o to väčšia, keď Brazílčan s tímom vyhral 22 z 26 pretekov a získal v roku 1982 britský aj európsky titul. Tento mimoriadny úspech neušiel pozornosti šéfovi stajne McLaren Ronovi Dennisovi a na konci roka sa pre mladíka Sennu prvýkrát otvorili dvere do kráľovskej kategórie motošportu, avšak Brazílčan túto lákavú ponuku odmietol!

Nováčikovskú sezónu v F1 si odkrútil s tímom Toleman o dva roky neskôr. Rešpekt si získal, keď na Veľkej cene Monaka v daždi predbehol vtedy dvojnásobného majstra sveta Rakúšana Nikiho Laudu a skončil druhý za Francúzom Alainom Prostom. Za tento úspech si vyslúžil prezývku „Majster dažďa“. Po prestupe do Lotusu sa dočkal svojich prvých dvoch víťazstiev a jeho výkonnosť šla naďalej prudko hore.

Dokázal ju premeniť vo svoj prvý majstrovský titul na Veľkej cene Monaka v roku 1988, keď už bol pod krídlami Rona Denisa v McLarene. Brazílčanova sláva pokračovala ďalšími dvoma titulmi z roku 1990 a 1991, kedy porazil svojho najväčšieho rivala a tímového kolegu Prosta. Honda však prestala dodávať motory do britskej stajne a Sennove kroky, najmä kvôli veľkým nezhodám s Prostom a rastúcej konkurencii Williamsu, smerovali práve do tímu Franka Williamsa, kde zakotvil v roku 1994.

„Bude to sezóna plná nehôd... Budem šťastný, ak sa mi nič vážne nestane,“ vyjadril sa Senna pred začiatkom sezóny v roku 1994, ako keby tušil, že dôjde k niečomu strašnému. Navyše už počas predsezónnych testov konštatoval, že monopost FW16 síce má rýchlosť, no je veľmi ťažko ovládateľný. Bolo to aj kvôli novým pravidlám FIA, podľa ktorých nemali mať monoposty „elektronické pomôcky“, ktoré vraj odsúvali pretekárov na druhú koľaj. Tím Williams bol v tom čase istým priekopníkom nových mechanizmov pre zlepšenie jazdných vlastností a ich zákaz spôsobil vozidlu nemalé problémy.

Prišiel ale „čierny víkend“ a Veľká Cena San Marína, tretie podujatie kalendára F1 v roku 1994. Zlá predtucha trýznila Ayrtona neustále a nedokázala ho nechať chladným. Podujatie na okruhu v Imole sa začalo piatkovým tréningom, v ktorom mal ťažkú nehodu jeho krajan Rubens Barichello. Na druhý deň v sobotu pri kvalifikácii došlo k ďalšej havárii, tentoraz však s oveľa tragickejším koncom. Zahynul pri nej Rakúšan Roland Ratzenberger! Senna si v ten deň vybojoval pole postion.

Ráno pred svojou osudnou jazdou zvolili Sennu ostatní piloti za svojho hovorcu, ktorí chceli spoločne s rešpektovaným Ayrtonom prinútiť organizátorov k vyššej bezpečnosti a zabrániť ďalším haváriám. Brazílčan bol rozhodnutý, že sa na štart nepostaví a pretekať nebude! Ayrton však s organizátormi „nepohol“ a na preteky napokon aj tak nastúpil. V nedeľu 1. mája 1994 v siedmom kole pri nájazde do zákruty Tamburello mu zlyhalo na jeho Williamse pravé predné koleso a v rýchlosti 300km/h narazil do múru.

Os odtrhnutého kolesa mu prudko narazila do hlavy a spôsobila mu lebečné zlomeniny. O štyri hodiny neskôr, v čase 19:07 Ayrton Senna da Silva vydýchol naposledy. Pri odstraňovaní zdemolovaného monopostu vytiahli z kokpitu krvavú rakúsku vlajku, ktorú mal Ayrton pripravenú na uctenie Rolanda Ratzenbergera.

Až Brazílčanova smrť prinútila šéfov Formuly 1 pracovať na väčšej bezpečnosti jazdcov. Od tejto tragickej nehody sa už podobný smutný prípad v „efjednotke“ nezopakoval.

Na pretekoch síce stále k nehodám dochádza, ale opatrenia sa od roku 1994 mimoriadne zvýšili. Bezpečnostné prvky sú nielen v samotných monopostoch, ale aj na pretekároch, na trati aj mimo trate. Meno Senna sa však z kráľovskej kategórie motošportu nevytratilo. V súčasnoti preteká v stajni Williams Ayrtonov synovec Bruno a zaujímavosťou je aj to, že legendárny tím Franka Williamsa bol tým posledným a osudovým v kariére slávneho Brazílčana. Ayrton Senna je dodnes jedným z najúznavanejších a najobĺúbenejších športovcov Brazílie.





„Čistá jazda, pravé pretekanie, to je to, čo ma robí šťastným!“ Ayrton Senna



http://img12.rajce.idnes.cz/d1201/6/636 ... .jpg?ver=0

http://img12.rajce.idnes.cz/d1201/6/636 ... .jpg?ver=0

http://img12.rajce.idnes.cz/d1201/6/636 ... .jpg?ver=0

http://img12.rajce.idnes.cz/d1201/6/636 ... .jpg?ver=0

http://img12.rajce.idnes.cz/d1201/6/636 ... .jpg?ver=0

http://img12.rajce.idnes.cz/d1201/6/636 ... .jpg?ver=0

http://img12.rajce.idnes.cz/d1201/6/636 ... .jpg?ver=0
ČESŤ JEHO PAMIATKE
Uživatelský avatar
branoeso1
Příspěvky: 176
Registrován: 22.3.2012 11:52
PSN ID: branoeso1
Bydliště: Gbely Obrancov mieru304 SK

LEGENDA AYRTON SENNA

Příspěvek od branoeso1 »

Ako to letí už je to 19 rokov.
ČESŤ JEHO PAMIATKE
Uživatelský avatar
Majkl
  
  
Příspěvky: 806
Registrován: 22.3.2012 09:11
PSN ID: Magic_Michael_
Bydliště: Střelná Sídliště

LEGENDA AYRTON SENNA

Příspěvek od Majkl »

Určitě má tam nahoře pokoj ;)

Čest jeho památce, jeden z nejlepších jezdců co kdy žil a závodil 8-)
Uživatelský avatar
speedy
 
 
Příspěvky: 1365
Registrován: 22.3.2012 10:16
PSN ID: speedy_GTracing
Bydliště: Čáslav

LEGENDA AYRTON SENNA

Příspěvek od speedy »

mnozí jistě viděli, ale přesto to sem jako připomenutí legendy vložím....
Angličtině rozumnět nemusíte, prostě tam konstatují že A.S. byl fenomenální a rozebírají detaily proč dokázal najít grip tam, kde pro ostatní už nebyl...
Uživatelský avatar
Hanz.77
  
  
Příspěvky: 1654
Registrován: 24.3.2012 20:08
PSN ID: GT-Racing-cz_H77
Bydliště: Nurburgring, Le Mans,Monza,Spa,Brno,
Kontaktovat uživatele:

LEGENDA AYRTON SENNA

Příspěvek od Hanz.77 »

speedy píše:mnozí jistě viděli, ale přesto to sem jako připomenutí legendy vložím....
Angličtině rozumnět nemusíte, prostě tam konstatují že A.S. byl fenomenální a rozebírají detaily proč dokázal najít grip tam, kde pro ostatní už nebyl...


Jj to je jako ty. Vid? Ty taky pořád hledáš grip tam kde není. :lol: :lol:
No nic špatně založená místnost. :lol:

Jj prostě byl dobrej a dobrej zůstane.
Paddockforum
RB8 1:24, RB6 1:20, Williams FW13B Renault 1:20,Audi R10 TDI 1:24,Ferrari F310B 1:20,Ferrari F10 1:24,
Poslední dokončeno:
Wolf WR1 F1 - Tamiya 1/12
Rozestavěno:
McLaren MP4/6 - Tamiya 1/12
Uživatelský avatar
markoduno
  
  
Příspěvky: 1994
Registrován: 21.3.2012 23:18
PSN ID: GT-Racing-cz_MK
Bydliště: Čáslav - dílna za garáží

LEGENDA AYRTON SENNA

Příspěvek od markoduno »

héézkýýý Hanzi. 1:0 pro tebe :lol:
Uživatelský avatar
branoeso1
Příspěvky: 176
Registrován: 22.3.2012 11:52
PSN ID: branoeso1
Bydliště: Gbely Obrancov mieru304 SK

LEGENDA AYRTON SENNA

Příspěvek od branoeso1 »

20 rokov. Hm
Česť jeho pamiatke
Uživatelský avatar
Majkl
  
  
Příspěvky: 806
Registrován: 22.3.2012 09:11
PSN ID: Magic_Michael_
Bydliště: Střelná Sídliště

LEGENDA AYRTON SENNA

Příspěvek od Majkl »

Jeden z nejlepších jezdců, co kdy jezdil. Čest jeho památce, jen škoda, že nikdy nedošlo ke srovnání Senna/Schumacher v jednom týmu. To by bylo něco ;)
Odpovědět