GRAN TURISMO SPORT

Obsáhlá recenze GTS - porovnání dvou největších simracingových titulů pro PS4

Začnu Grafikou- proč? Proto, že tohle téma je prosté a nemá cenu o něm moc psát. Je to prostě jedno z toho nejlepšího co dnes na PS4 (nemám PS4PRO ani 4K TV) můžeme vidět. Jedna věc jsou fotky z tzv scenérie, reálné prostředí osazeno virtuálním vozem. Jasný tam je to na pováženou, ale jedna věc se musí nechat, pokud je člověk šikovný a trošku focení rozumí, lajk má velký problém poznat že vůz je do foto jen vložen a je to virtuální kousek. No a pak tu je ta druhá část, grafika/fotky přímo ze hry/jízdy/replay a zde platí podle mě totéž, když se to umí a má proto člověk cit je to prostě perfektní.

grafika PC2 vs. GTS - zde bych nechtěl, aby to někdo blbě pochopil. GTS se prezentuje ultrarealistickou grafikou, to je v první řadě třeba ale pochopit co to vlastně znamená. Je to vlastně jen dobře zvolená paleta barev/stínů a detailů. Na pochopení je ideální jednoduchý test. Vemte svůj mobil něco vyfoťte, auto strom to je jedno a máte ''ultrarealistickou grafiku'', pak tu samou foto nahrajte do aplikace s filtrama, např. populární PRISMA a nasaďte filtr typu Candy, prostě něco barevného. Máte stejně dobrou foto (odmyslet rozmázlé hrany) ale jen v jiné palatě barev. A takhle vidím já rozdíl mezi GTS a PC2. Oboje má čistou grafiku včetně detailů či stínů ve vysokém rozlišení, v obojím je auto skenováno laserem ale výsledný efekt je diametrálně odlišný. Tohle srovnání na plné čáře vyhrálo GTS.

Kariéry/single
– Project Cars 2 má tuhle část poměrně slušnou a výživnou, kariéra, tovární jezdci, pozvánkové závody, každá mince má ale dvě strany. Za prvé se ty závody pořád opakují, v případě 4 mistráku v RX je to vidět nejvíc, za druhé přes velký počet tratí se stejnak jezdí pořád Long Beach, Algarve atd, tak že se projedete tak na polovině jestli vůbec. Možnost si hned zvolit jakýkoliv vůz a tím vlastně ovlivníte i následnou obtížnost šampíku je taky špatně. Nemluvě o tom, že od Tier 2(3)) tuším, už musíte volit mezi třídou, jakou pojedete a tak vlastně pokud chcete jet např. LMP1,LMP2 a GTE máte jedinou možnost, a to ještě dvakrát zopakovat WEC v Tier 1. Tak že pro mě osobně byla kariéra z poloviny jen ztráta času a nuda. Bavíme se o tom, když to chci vše dohrát.
- V GTS klasická kariéra není, je to jen hromada testů a zkoušek. Ovšem bavil(ím) jsem se víc. Všude na mě hned skáče srovnání s ostatníma, já na tabulky nejsem, ale je to nejlepší motivace to zkusit lépe! Některé testy jsou i o přemýšlení což také není špatné. Někdy dokonce pomaleji znamená rychleji. Zde to vidím na plichtu. Záleží, co člověk asi hledá, buď závody s AI které jsou ale stále prostě jaloví a časem je to rutina, nebo nějaké ty úkoly, kde je stále jak se zlepšovat.

Herní Obsah
- GTS všechny klasické GÉTÉČKÁŘE zklamal, na plné čáře. To si přiznejme na rovinu. Všichni čekali GT7 s 5000 auty a 350 okruhy, s kariérou na rok, 1000 licenčních testů, no prostě nářez, který by byl logickým krokem po ohlédnutí jak GT expandovalo s každým dílem. Jenže omyl! Kazunori se rozhodl pro totální RESTART a ten asi do dnes nikdo pořád nepochopil (soudě dle názorů a neustáleho pofňukování). Okruhů je tu po šafránu, s auty je to sice už lepší ale jsou tu tak tři, možná čtyři až pět tříd k použití s větším počtem aut. N300, Gr.3, Gr.4, a Gr.1 no a rally Gr.B. Na první pohled propadák, na druhý s uvědoměním si že to není klasické GTčko, už to tak strašné není. Je to prostě účelové! Navíc tu máme livery editor. Jo všude slyším TO JE K HOVNU / NEZÁJEM,CHCI JEZDIT. Kdo zná příběh Forzy, dá mi za pravdu, že Livery editor je její neodmyslitelnou součástí. Tvoří to 50% komunity. Většina lidí totiž co chce opravdu jezdit více, si to auto zbarví dle sebe, aby byl originální. Je to například jako s postavou v GTAV. Nakonec všude v simracingu lidé používají vlastní skiny, sponzoring atd. Rozhodně velké plus, i přesto že sám to nevyužiju pro vlastní tvorbu něčeho a spíš ocením to stahování vzhledů od opravdu šikovných lidí.
- PC2 přes stovku okruhů, přes 180 aut v několika třídách. Co dál? Zaručená zábava? Těžko říci, po prvních dojmech možná. Po hlubším proniknutí ale vyšumí to nadšení. V zásadě je to PC1, něco prostě ubrali a něco přidali. Když to tedy vezmu čistě na základě čísel je na tom PC2 možná lépe, je toho více. Když to ale posoudím z praktického hlediska použitelnosti, je to spíš naopak. Proto že do PC2 se člověk vrátí jen na online závod, když už má hotovou kariéru.

Teď k těm podstatnějším věcem – Online jako takový
- o GTS online bylo už dávno napsáno a řečeno hodně, tak že vlastně já nejsem ani moc překvapen. Je to stejné jako v GT6, jen je pár věcí navíc díky režimu SPORT. Naopak jsem třeba nezahlédl možnost závodu na čas, to ale stejnak málo kdo používá proto že pak musí víc namáhat hlavu při výpočtu strategie :-D V lobby lze nastavit penalizace za opouštění tratě, za náraz do druhých i za náraz do zdi/bariéry. To vše jednotlivě či dohromady. Lze zapnout i PRAVIDLA VLAJEK to jsem ale nijak nezkoušel. Přibylo tam i pár jiných věcí. Co je trošku mrzuté je, že nelze nastavit kvalifikaci. Respektive je to jako v GT5 že je TRÉNINK/ZÁVOD. Pořadí je pak na základě výsledků z toho tréninku. Nakonec ale, když na to kouknu rozumně, tak kvalifikace tam je jen s názvem TRÉNINK. Tak že bych to ani neřešil a dá se to normálně používat. Lobby je pak max pro 16 lidí, přičemž SPORT režim nabídne až 22 lidí v závodě.

- PC2 zde najdeme všechno co je pro pořádání závodů potřeba. Nastavit lze opravdu vše, co hra nabídne, od úplňku až po sluneční zatmění. Závod na čas, kola, kvalda trénink prostě fakt vše. Zde nemám asi co víc napsat, tak že jen takhle stručně.

Jízdní model alias fyzika

- PC2, zde to asi bude blbé čtení pro většinu lidí :-D bude to znít jako nekonečná kritika. Druhý díl se mi zdá opět vrátil tam, kde začal ten první. Auta byla vcelku dobře ovladatelná, až na pár vyjímek a v zásadě to bylo příjemné svezení. Co je ale už opravdu otravné je způsob jakým semnou komunikuje volant a co z něho vlastně vychází. Když budu hodně ostrý, tak mi přijde, že volant se chová normálně jen při jednom případě, když jedu rovně po province. Při některém zatáčení, jízdě po obrubníku atd dělá ale úplné hovadiny. Rány, sekání, škubání, prostě jako když vezmu dvě ozubená kolečka a snažím se je silou či prudkými rázy točit proti sobě. O odezvě při ztrátě gripu s asfaltem ani nemluvím. To je tak rychlé a náhlé že jediná reakce je sešlápnutí brzdy před nárazem do zdi nebo otočením se. Nakonec tedy ano, jezdit se dá, a není to špatné. Člověk dokonce nemá jen pocit, že řídí, je tím zcela pohlcen a snaží se celou dobu auto udržet na trati bez chyby až to kolikrát je křečovité.

- GTS, beta i demo nám dalo možnost nakouknout jak to je. Jasný, čtu to hodně často, že to je lehké, jednoduché bez nějakých emocí. Kdo ale hrál betu či demo déle? Jako když si zapnu PC2 na 20minut, zajedu 6 kol na okruhu tak to bude taky nuda. Je potřeba tomu vždy dát čas, zkusit toho více. Od úterka jsem už najezdil přes 4000km v GTS a zkusil auta v každé třídě. Odezva ve volantu je naprosto dokonalá, každý průser smyk, probrzdění, powerslide je cítit okamžitě a hlavně dřív než se to stane neovladatelné, tak že pokaždé je tu šance to podchytit a dokonce ustát. Není to z ničeho nic náhlá ztráta kontroly nad vozem, který se spakuje a letí do prdele. Když probrzdím volant změkne ale stále je cítit že jedu po asfaltu. Drift to samé. Rychlost v zatáčce, není prakticky možné vyjet ven proto že to cítím že už to prostě víc zatočit nemůže, že ty gumy jsou za limitem. A nemusí mi k tomu pomáhat přehnané kvílení gum nebo volant nakažený vzteklinou! Řízení a odezva je v GTS daleko přirozenější než je tomu v PC2, PC2 to dělá zbytečně složité a klade důraz na to aby to složité bylo.

Říkám to stále, řízení auta není žádná věda, zvládne to každý, stejně tak každý z nás by zvládl řídit závodní auto. Jen že na to nemáme prachy a kontakty, nebo si vážně myslíte, že Hamilton, Vettel atd jsou nějací nadlidi?? Prdlajs mají jen talent a prachy. Když budu od 4 let jezdit motokáry, fotřínka s miliónama tak budu taky profesionální závodník, a třeba i v F1!! Nevím, PC2 je jako když bych si k FIFĚ koupil kopačák (jako G29 k závodní hře) na péru, který postavím před TV a kopu do něj. Ten kop se pak přenese do hry, super simulátor že?? No, a aby to bylo trošku složitější a měli jste fakt super pocit, že do něčeho kopete a nebylo to tak jednoduché jako na hřišti v reálu, tak vám ten kopačák vysypu pískem. Spokojeni? Takhle totiž na mě osobně působí odezva v PC2, nesmyslně přehypovaná. Jezdíte někdo po D1? Občas se tam bohužel vydám, a i přes to jaký je to tankodrom tak se dá volant držet jednou rukou a nic mi do něj nemlátí ani ve 190km/h. Proč tedy v PC2 mám pocit že držím spuštění těžký kulomet z druhé světové? Nic končím, proto že bych tady nadával do nekonečna.

Formula One Statistics Plugin developed by Ian Haycox